Τηλεφωνικό Κέντρο : 2310 325 355

Πώς βοηθά ο παιδοψυχίατρος το παιδί, τον έφηβο και την οικογένειά του;

Ο ρόλος του παιδοψυχιάτρου περιλαμβάνει τη διαγνωστική εκτίμηση και τη θεραπεία του παιδιού και του εφήβου, καθώς και τη συμβουλευτική υποστήριξη και καθοδήγηση της οικογένειάς του.

Σε συνεργασία με τα άλλα μέλη της διεπιστημονικής ομάδας του κέντρου «λόγος», η διαγνωστική εκτίμηση του παιδοψυχιάτρου περιλαμβάνει:

  • συνάντηση με τους γονείς για τη διατύπωση του αιτήματος και των ανησυχιών τους, τη λήψη λεπτομερούς αναπτυξιακού ιστορικού, τη διερεύνηση των σχέσεων μεταξύ των μελών της οικογένειας και την εκτίμηση του βαθμού λειτουργικότητας της οικογένειας
  • συνάντηση με το παιδί/έφηβο στην οποία πραγματοποιούνται η κλινική συνέντευξη και εκτίμηση του αναπτυξιακού σταδίου, η εξέταση των ψυχικών λειτουργιών, η εκτίμηση της σφαιρικής λειτουργικότητας, καθώς και η αξιολόγηση οξέων ή χρόνιων συνθηκών ψυχολογικής επιβάρυνσης
  • χρήση ερωτηματολογίων ή/και ψυχομετρικών δοκιμασιών
  • συμπληρωματικές αξιολογήσεις από άλλους ειδικούς της διεπιστημονικής ομάδας (λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή, ψυχολόγο κ.ά.), εφόσον απαιτούνται, ώστε να διαμορφωθεί το τελικό διαγνωστικό συμπέρασμα.

Επίσης, όταν κρίνεται απαραίτητο, ο παιδοψυχίατρος συνεργάζεται με άλλους γιατρούς του παιδιού/εφήβου (παιδίατρο, παιδονευρολόγο, ΩΡΛ κ.ά.) και έρχεται σε επαφή με το σχολικό περιβάλλον.

Μέσω αυτής της διαδρομής καταλήγει στην κλινική διάγνωση, βάσει ταξινομικών συστημάτων των ψυχικών διαταραχών και διαταραχών συμπεριφοράς (DSM-V, ICD-10) του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.

Μετά την κλινική διάγνωση ακολουθεί ο σχεδιασμός του καταλληλότερου θεραπευτικού προγράμματος παρέμβασης για την αντιμετώπιση των δυσκολιών του παιδιού/εφήβου. Ο παιδοψυχίατρος συντονίζει την ομάδα των θεραπευτών σε τακτική βάση διατηρώντας διαρκή επαφή με το περιστατικό. Ανά τακτά χρονικά διαστήματα επανεξετάζει το παιδί/έφηβο και επαναπροσδιορίζει σε συνεργασία με τη διεπιστημονική ομάδα τους θεραπευτικούς στόχους. Τέλος, αναλαμβάνει τη χορήγηση φαρμακευτικής αγωγής, όπου αυτή χρειάζεται.

Σε ποιες περιπτώσεις μπορεί να χρειαστεί η συμβολή του παιδοψυχιάτρου;

Στη διαγνωστική εκτίμηση και αντιμετώπιση δυσκολιών όπως οι παρακάτω είναι χρήσιμη ή και απαραίτητη η συμβολή του παιδοψυχιάτρου:

  • Δυσκολίες σχέσεων και συμπεριφοράς του παιδιού/εφήβου, μεταξύ αυτών αντιδραστικότητα, πείσμα, εναντίωση, προκλητικότητα μέσα ή έξω από το σπίτι, προς τον ένα ή και τους δύο γονείς
  • Προβλήματα λόγου και ομιλίας, μεταξύ αυτών η καθυστέρηση λόγου και ομιλίας, ο τραυλισμός κ.ά.
  • Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητας, με συμπτώματα όπως υπερβολική βιασύνη, ομιλητικότητα, λάθη απροσεξίας, παρορμητικότητα, αφηρημάδα, ονειροπόληση, έντονη κινητικότητα
  • Μαθησιακές δυσκολίες, όπως δυσορθογραφία, δυσαριθμησία, δυσλεξία κ.ά., καθώς και χαμηλή σχολική επίδοση
  • Διαταραχές προσαρμογής
  • Σχολική άρνηση και δυσκολίες σχέσεων και επαφής με συνομηλίκους στο χώρο του σχολείου ή εκτός
  • Ψυχοσωματικές ενοχλήσεις, όπως συχνές κεφαλαλγίες, πόνος στην κοιλιά, εμετοί κλπ.
  • Αγχώδεις εκδηλώσεις, όπως άγχος αποχωρισμού, επίδοσης, έκθεσης κλπ.
  • Αγχώδεις διαταραχές, μεταξύ αυτών η ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή και οι κρίσεις πανικού
  • Χαμηλή αυτοεκτίμηση
  • Θέματα αδελφικής αντιζηλίας
  • Θέματα που προκύπτουν λόγω διαζυγίου γονέων ή προβλημάτων μεταξύ των γονέων
  • Φόβοι, γενικευμένη ανασφάλεια, συναισθηματική ανωριμότητα
  • Ειδικές φοβίες (κοινωνική ή άλλες)
  • Κινητικά/τικ, όπως το σύνδρομο Tourette
  • Εναντιωματική/προκλητική διαταραχή
  • Δυσκολίες ελέγχου των σφιγκτήρων (ενούρηση, εγκόπριση)
  • Διαταραχές ύπνου, όπως εφιάλτες, ενύπνιος τρόμος κλπ.
  • Νοητική ανωριμότητα/καθυστέρηση
  • Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές, όπως αυτισμός και σύνδρομο Asperger
  • Διαταραχές στη σίτιση και πρόσληψη τροφής κατά τη βρεφική και νηπιακή ηλικία
  • Ψυχογενής ανορεξία, βουλιμία ή άλλη διαταραχή πρόσληψης τροφής
  • Ψυχολογική επιβάρυνση που οφείλεται σε οξέα ή χρόνια στρεσογόνα (ψυχοτραυματικά) γεγονότα, όπως λ.χ. προβλήματα σωματικής υγείας του παιδιού/εφήβου ή μέλους της οικογένειάς του, πένθος, απώλεια
  • Θλίψη, κατάθλιψη
  • Αυτοτραυματική συμπεριφορά
  • Ψυχωσικές διαταραχές.