Τηλεφωνικό Κέντρο : 2310 325 355

Ποια δυσκολία αντιμετώπιζε αρχικά το παιδί;

Ο Μ. προσήλθε στο Διεπιστημονικό Κέντρο Ανάπτυξης Παιδιού και Εφήβου «λόγος» σε ηλικία 12 ετών. Μετά την κλινική εκτίμηση που πραγματοποιήθηκε, διαπιστώθηκε ότι ο Μ. παρουσιάζει δυσκολία στη ροή της ομιλίας, συγκεκριμένα τραυλισμό. Το πρώτο δείγμα ομιλίας το λάβαμε την πρώτη εβδομάδα του θεραπευτικού προγράμματος. Στο δείγμα αυτό που θα ακούσετε πιο κάτω, ο Μ. παρουσιάζει πρωτογενή και δευτερογενή χαρακτηριστικά του τραυλισμού.

Οι δυσρυθμίες (πρωτογενή χαρακτηριστικά) που παρουσιάζει, μεμονωμένα ή σε συνδυασμό είναι:

  • επανάληψη λέξης, π.χ. και – και
  • επανάληψη αρχικής συλλαβής, π.χ. ξε – ξεχνάω
  • επανάληψη φωνήματος μεσαίας θέσης, π.χ. συνεχ-χόμενα
  • επιμήκυνση φωνήματος αρχικής θέσης, π.χ. σσήμερα
  • επιμήκυνση φωνήματος μεσαίας θέσης, π.χ. τριήμμερο
  • παρεμβολή, π.χ. Εεε
  • ηχηρό μπλοκ (κόλλημα), π.χ. μπανάκι
  • έντονη ρινικότητα πριν την παραγωγή συγκεκριμένων φωνημάτων, π.χ. …Και
  • έντονη ρινικότητα κατά την παραγωγή συγκεκριμένων φωνημάτων, π.χ. μεγγάλο.

Τα δευτερογενή χαρακτηριστικά που παρουσιάζει είναι:

  • Ανοιγοκλείνει τα μάτια και το στόμα.
  • Εμφανίζει ακανόνιστες αυξομειώσεις έντασης της φωνής.
  • Δυσκολεύεται στην προσωδία.

Το σχόλιο του κ. Ξωφύλλη

Θα ακούσετε έναν 12χρονο έφηβο που παρουσιάζει μέτρια στοιχεία τραυλισμού. Ο τραυλισμός σε γενικές γραμμές είναι απρόβλεπτος και κανένας δεν μπορεί να εγγυηθεί την εξάλειψη των συμπτωμάτων. Ωστόσο, όταν τον διαχειρίζεται ειδικός που διαθέτει ειδική εκπαίδευση και έχει αντιμετωπίσει μεγάλο αριθμό περιστατικών, είναι πολύ καλές οι προοπτικές να βοηθηθεί το παιδί ή ο ενήλικας.

Ακολουθεί ένα ηχητικό δείγμα όπου φαίνεται πως ο έφηβος δε διαθέτει ακόμη ειδικές τεχνικές για να διαχειρίζεται τις δυσκολίες του. Μετά από θεραπεία μηνών, όπως θα ακούσετε στη μεταγενέστερη ηχογράφηση, θα καταφέρνει πλέον να διαχειρίζεται τόσο τη συμπτωματολογία του τραυλισμού, όσο και την ανασφάλεια και φοβία που ένιωθε όταν μιλούσε, με θετική συνέπεια να μην αισθάνεται πλέον έρμαιο των συμπτωμάτων του.

Ακούστε και διαβάστε το διάλογο θεραπεύτριας-εφήβου στην αρχή της παρέμβασης αντιμετώπισης (αρχείο MP3):

(Θ: θεραπεύτρια. Π: παιδί.)

Θ: Θέλω να μου πεις τι έκανες το τριήμερο, τι κάνατε; Το Σαββατοκύριακο;
Π: Το Σαββατοκύριακοο… για να σκεφτώ… το Σάβββατο… να πω απ’ το Σάβββατο; [οο= επιμήκυνση. βββ= επιμήκυνση και ήπιο μπλοκ]

Θ: Ό,τι θες εσύ.
Π: Το Σάββατο… κάτσε να θυμηθώ γιατί και και γω εύκολα ξε-ξεχνάω. [ξε= επανάληψη αρχικής συλλαβής]

Π: Εεε… Δε – δε μπο-μπορεί… Εεμ… Α!   [Δε=επανάληψη λέξης] Την Μπαρασκευή ήρθα…Την Παρασκευή ήρθανε τα ξαδέρφια μου.
[μπο= επανάληψη αρχικής συλλαβής. Την Παρασκευή= Επανάληψη φράσης]

Θ: Κάτσε λίγο, είναι αυτά τα ξαδέρφια που μου είχες πει ότι είναι το ένα τριών χρονών;
Π: Εεε… Ναι…
Θ: Και το άλλο τι είναι; Πιο μεγάλο νομίζω.

(Πατήστε εδώ για να ακούσετε και να διαβάσετε όλο το διάλογο.)

Πώς αντιμετωπίζεται η δυσκολία του παιδιού;

Εννιά μήνες μετά, λάβαμε το δεύτερο δείγμα ομιλίας. Στους εννέα αυτούς μήνες –και ενώ το πρόγραμμα συνεχίζεται έκτοτε– οι δυσρυθμίες του Μ. μειώθηκαν αισθητά. Συγκεκριμένα, σχεδόν απαλείφθηκαν τα έντονα μπλοκ, η χρήση τεχνικών είναι σε πολύ καλό ποσοστό, ενώ παραμένουν σε μικρότερη συχνότητα παρεμβολές και επιμηκύνσεις μεμονωμένων φωνημάτων. Ταυτόχρονα, έχουν μειωθεί αισθητά τα δευτερογενή χαρακτηριστικά, ενώ και στην προσωδία του υπάρχει παρατηρήσιμη βελτίωση. Ακολουθεί δείγμα αυθόρμητου λόγου.

Ακούστε και διαβάστε το διάλογο θεραπεύτριας-εφήβου εννέα περίπου μήνες αργότερα (αρχείο MP3):

(Θ: θεραπεύτρια. Π: παιδί.)

Π: Λοιπόν, εεε ναι, και εχθές το απόγευμα κάναμεε αυτές τις ομπρέλες, τις καλοκαιρινές, εεε τρεις τριάδες κάναμε εεε –έξι τριάδες όχι τρεις, έξι– με διάφορα χρώματα.  [εεε= παρεμβολή,  εε= επιμήκυνση]
Π: Τις βάλαμε σε…
Θ: Πού;
Π: … στο δωμάτιό μου.
Θ: Ααα!
Π: Ναι.
Θ: Σε ποια μέρη του δωματίου σου;
Π: Στο κουτί που έχω πάνω το mp3 μου, μία κάρτα και τρία αυτοκινητάκια και μέσα έχω τις καα τις κασέτες και πάνω βάλαμε αυτές τις τρεις τις ομπρελίτσες και φαίνονται πολύ ωραία.
[τις= επανάληψη λέξηςκα= επανάληψη αρχικής συλλαβής.  αα= επιμήκυνση.  Υπάρχει σταδιακή αύξηση της έντασης της φωνής του.]

(Πατήστε εδώ για να ακούσετε και να διαβάσετε όλο το διάλογο.)