Σύμφωνα με την Μαρία Μοντεσσόρι το παιχνίδι είναι η δουλειά του παιδιού. Ακόμα και όταν το παιδί σας παίζει μόνο του, παίρνει συνεχώς πληροφορίες και αποκτά γνώσεις που θα το συνοδεύουν για όλη του τη
ζωή. Αυτό ξεκινά από την μέρα που γεννιέται! Παιχνίδια που παίζετε με το παιδί σας από πολύ μικρή ηλικία, όπως το κου-κου τζα, το βοηθούν να κατακτήσει βασικές επικοινωνιακές δεξιότητες. Καθώς μεγαλώνει και αναπτύσσεται, το παιχνίδι γίνεται ένα μεγάλο σχολείο το οποίο θα φέρει το παιδί σε επαφή με ολοένα και πολυπλοκότερες ιδέες. Παρακάτω θα δείτε 5 τρόπους με τους οποίους το παιδί μαθάινει μέσω του παιχνιδιού.
Παρατηρεί
Τα παιδιά παρατηρούν όσα κάνουν οι γύρω τους, ξεκινώντας από τη στιγμή που γεννιούνται. Αρχικά παρατηρούν το πρόσωπό σας και τις εκφράσεις σας. Μεγαλώνοντας δίνουν περισσότερη σημασία σε οτιδήποτε
κάνετε – βλέπουν εσάς να παίζετε, τα αδέρφια τους να παίζουν και ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ. Για να δούμε πως όλα αυτά επηρεάζουν την ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας…
- Το παιδί παρατηρεί το στόμα σας όταν μιλάτε καταγράφοντας όλες τις κινήσεις που κάνετε για να χρησιμοποιηθούν αργότερα.
- Το παιδί παρατηρεί τις εκφράσεις του προσώπου σας σε διάφορες καταστάσεις και διαθέσεις με αποτέλεσμα να αρχίσει να συσχετίζει τις εκφράσεις με τις διαθέσεις και να αναγνωρίζει το συναίσθημα.
- Το παιδί σας παρατηρεί τις κινήσεις του σώματός σας όταν μιλάτε και επικοινωνείτε και έτσι αρχίζει να μαθαίνει τι σημαίνει γλώσσα του σώματος.
- Βλέποντας εσάς, τα αδερφάκια του ή άλλα παιδιά να παίζουν παίρνει συνεχώς πληροφορίες και αργότερα θα μιμηθεί τόσο το παιχνίδι αυτό όσο και τον λόγο που το συνόδευε.
Ακούει
Ενώ σας παρατηρεί, το παιδί σας ακούει οτιδήποτε λέτε. Αυτό ξεκινά προτού ακόμα γεννηθεί! Ακούει όλους τους ήχους, τις λέξεις και τις προτάσεις που χρησιμοποιείτε. Στην αρχή όλα αυτά δεν σημαίνουν τίποτα
αλλά σιγά σιγά όλο αυτό το λεξιλόγιο αρχίζει να βγάζει νόημα. Ακούει εσάς, τα αδέρφια του αλλά και άλλα παιδάκια να παίζετε μαζί του και δειλά δειλά ξεκινά να μιμείται όλους αυτούς τους ήχους, τις λέξεις κλπ.
Ανακαλύπτει
Εδώ το παιχνίδι γίνεται πολύ σημαντικό. Το παιδί σας αρχίζει να ανακαλύπτει οτιδήποτε υπάρχει γύρω του «παίζοντας». Όσο παίζει εσείς είστε δίπλα του και εμπλέκεστε στο παιχνίδι του. Σας παρατηρεί και σας
ακούει. Όταν θα τοποθετήσετε ένα τουβλάκι πάνω σε άλλα και του πείτε “κοίτα το τουβλάκι μου” μαθαίνει την λέξη τουβλάκι. Όταν θα του πείτε “ας βάλουμε τα τουβλάκια μέσα″ μαθαίνει την λέξη μέσα. Επιπλέον σας παρατηρεί να κάνετε όλες τις παραπάνω κινήσεις καταγράφοντας τις πληροφορίες έτσι ώστε την επόμενη φορά να δοκιμάσει να τις κάνει και το ίδιο. Αυτή η διαδικασία συνεχίζεται καθ’ όλη την παιδική ηλικία όσο παίζετε εσείς ή άλλοι με το παιδί σας αλλά και όταν παίζει μόνο του.
Μιμείται
Όλα τα παραπάνω έχουν αρχίσει να αποδίδουν! Το παιδί σας ξεκινάει να μιμείται τις πράξεις σας και τους ήχους που ακούει. Μπορεί να μην το συνειδητοποιείτε αλλά η μίμηση μιας αδρής κίνησης όπως τα παλαμάκια και η κίνηση του χεριού για να χαιρετήσει είναι μι α προγλωσσική επικοινωνιακή δεξιότητα!
Πιο συγκεκριμένα η μίμηση του λόγου και της ομιλίας ξεκινά με την μορφή των πρώτων ήχων ευχαρίστησης, εξελίσσεται σε βάβισμα και στη συνέχεια παίρνει την μορφή των πρώτων λέξεων. Επομένως όλα αυτά τα τραγουδάκια και τα παιχνίδια που παίζετε με τα χέρια και τις εκφράσεις του προσώπου σας βοηθούν να χτιστεί η βάση του λόγου, της ομιλίας αλλά και των επικοινωνιακών και κοινωνικών δεξιοτήτων του παιδιού σας.
Χρησιμοποιεί λέξεις/φράσεις για κάποιο σκοπό
Πλέον το παιδί σας αρχίζει να τα συνδυάζει όλα μαζί! Όλα όσα παρατήρησε, άκουσε, ανακάλυψε και μιμήθηκε θα το βοηθήσουν να σχηματίσει τις πρώτες λέξεις και φράσεις. Στη συνέχεια θα ξεκινήσει να
χρησιμοποιεί αυτές τις λέξεις και φράσεις για να σας επικοινωνήσει μία ανάγκη του και για να μοιραστεί πληροφορίες. Θα χρησιμοποιήσει όλα αυτά για να παίξει μαζί με εσάς, με τα αδέρφια του αλλά και όταν θα
παίζει μόνο του.