Είστε στο βιβλιοπωλείο και αναρωτιέστε τι είδους βιβλία πρέπει να αγοράσετε για το παιδί σας. Σκέφτεστε:
«Στον Βασίλη δεν αρέσουν τα βιβλία. Μήπως είναι ακόμη πολύ μικρός;»
«Χμμ…θα αγοράσω κάποια βιβλία που είναι σε προσφορά. Ούτως η άλλως δεν έχει και μεγάλη σημασία.»
Αν δεν είστε σίγουροι σχετικά με ποια βιβλία να αγοράσετε, αφήστε μας να σας βοηθήσουμε. Πρώτα απ’ όλα πρέπει να ξέρετε τι είδους βιβλία μπορείτε να επιλέξετε ανάλογα με τη χρονολογική ηλικία του παιδιού σας.
8-12 μηνών
Ίσως χρειαστούν χρόνο για να καταλάβουν ότι τα βιβλία χρησιμοποιούνται για συγκεκριμένο σκοπό και με συγκεκριμένο τρόπο. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά μεταξύ 8-12 μηνών να ανακαλύψουν βιβλία με τους εξής τρόπους:
- Δίνοντας τους βιβλία με υφάσματα
- Επιτρέποντας τα να γυρνάνε τις σελίδες μόνα τους, να κοιτάνε μέσα από τις τρύπες που μπορεί να έχουν, να τραβάνε χαρτάκια για να ανακαλύψουν κάτι κρυμμένο
- Τοποθετούμε τα βιβλία χαμηλά στη βιβλιοθήκη ή μέσα στα κουτιά με τα παιχνίδια τους για να μπορούν να τα πάρουν και να τα ξεφυλλίσουν μόνα τους
12-18 μηνών
Σε αυτή την ηλικία χρησιμοποιούν πλέον λέξεις και συσχετίζουν τις εικόνες των βιβλίων με τα αληθινά αντικείμενα και τους ανθρώπους. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά μεταξύ 12-18 μηνών να ανακαλύψουν βιβλία με τους εξής τρόπους:
- Παρέχοντας τα βιβλία με αντικείμενα για να τα δείξουν και να τα κατονομάσουν
- Άλμπουμ με οικογενειακές φωτογραφίες
- Διαδραστικά βιβλία με ήχους, κινήσεις
18-24 μήνες
Έχει αναπτυχθεί πλέον το λεξιλόγιο τους και συνδυάζουν λέξεις μεταξύ τους. Το επίπεδο κατανόησης τους επίσης είναι καλό και τους ενδιαφέρουν βιβλία με διάφορα θέματα. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά μεταξύ 18-24 μηνών να ασχοληθούν με βιβλία:
- Που έχουν θέματα όπως ζώα της φάρμας, το σπίτι, το σχολείο
- Που έχουν απλές και σύντομες ιστορίες
2-5 ετών
Πλέον έχει αναπτυχθεί αρκετά τόσο το αντιληπτικό όσο και το εκφραστικό τους λεξιλόγιο. Έχει αυξηθεί η χρήση σύνθετων προτάσεων και συμμετέχουν σε συζητήσεις. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να ασχοληθούν με βιβλία που περιέχουν πιο περίπλοκες ιστορίες και φαντασία. Είναι σε θέση πλέον να αντιληφθούν πως ένα βιβλίο έχει μια εισαγωγή, ένα πρόβλημα που εξελίσσεται στην ιστορία, μια προσπάθεια από το βασικό χαρακτήρα να αντιμετωπίσει το πρόβλημα, ένα αποτέλεσμα και έναν επίλογο.