Οι ειδικοί λένε ότι ο υπερβολικός χρόνος μπροστά σε μια οθόνη μπορεί να παρεμποδίσει την ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων ενός μικρού παιδιού.
Σημειώνουν ότι έχει γίνει πιο δύσκολο για τους γονείς να παρακολουθούν το χρόνο που περνάνε τα παιδιά μπροστά από μια οθόνη λόγω της προσβασιμότητας στις ηλεκτρονικές συσκευές. Προσθέτουν ότι μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολο κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, όταν οι οικογένειες μένουν αρκετό χρόνο στο σπίτι.
Ωστόσο αναφέρουν πως οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν είτε δίνοντας ένα καλό παράδειγμα είτε παρακολουθώντας προγράμματα μαζί με τα παιδιά όποτε είναι δυνατόν.
Παιδιά και οθόνες
Σύμφωνα με μια έρευνα το 42% των παιδιών κάτω των 8 ετών διαθέτουν δικές τους ηλεκτρονικές συσκευές (κινητό ή tablet) και αυξήθηκε κατά 7% μόλις πριν από 4 χρόνια. Αυτό καθιστά ακόμη μεγαλύτερη πρόκληση για τους γονείς να παρακολουθήσουν και να ελέγξουν την κατάσταση.
Αφήνοντας τα παιδιά μπροστά σε μια οθόνη δεν τα βοηθάμε να αναπτύξουν ένα σωστά δομημένο λόγο. Αντιθέτως, η ανάγνωση βιβλίων ή η απλή συνομιλία είναι καλύτερες επιλογές. Ακούγοντας το παιδί μια ιστορία που διαβάζετε μπορεί να αλληλεπιδράσει με αυτήν (μπορείτε να δείξετε το παπάκι, να κάνετε τον ήχο του) και να συμμετάσχει σε μια συνομιλία μαζί σας.
Τι γίνεται όμως αν θέλετε να διασκεδάσετε το παιδί σας με μια οθόνη;
Ας πούμε ότι θέλουν να δουν την ταινία «Ψυχρά και ανάποδα». Αν το χωρίσετε και το κάνετε για 20 λεπτά την ημέρα και μετά σηκωθείτε και παίξετε ή τραγουδήστε τα τραγούδια και ρωτήσετε τι πιστεύουν ότι θα συμβεί στη συνέχεια, θα είναι μια καλύτερη εμπειρία με πιο θετικά αποτέλεσματα.
Τι να κάνετε και πότε;
Λοιπόν, τι πρέπει να κάνει ένας πολυάσχολος γονέας σε έναν κόσμο που είναι γεμάτος οθόνες; Γίνετε εσείς ένα θετικό παράδειγμα!!!
Οι γονείς πρέπει να προσέχουν τη διάρκεια παραμονής τους σε μια οθόνη μπροστά στα παιδιά. Πείτε στα παιδιά σας τι κάνετε όταν βρίσκεστε σε μια οθόνη (αναζητώντας μια συνταγή, ανεβάζοντας ένα βιογραφικό κ.λπ.). Κάθε μία από αυτές τις στιγμές είναι μια ευκαιρία να μιλήσετε μαζί του!
Δείτε μαζί του!
«Τα παιδιά πρέπει να ακούσουν τη γλώσσα πριν τη χρησιμοποιήσουν», γι’ αυτό όσο πιο διαδραστική μπορεί να γίνει αυτή η διαδικασία, τόσο το καλύτερο. Επομένως, εάν επιτρέψετε στο παιδί σας να χρησιμοποιήσει κάποια ηλεκτρονική συσκευή, καθίστε μαζί του και μιλήστε για αυτό που παρακολουθείτε. Το να παρακολουθείτε παράλληλα και να συζητάτε είναι ένας τρόπος για να κάνετε αυτή
τη διαδικασία πιο εποικοδομητική και να ελέγχεται το περιεχόμενο.