Οι Μαθησιακές Δυσκολίες απασχολούν γονείς, ειδικούς αλλά και εκπαιδευτικούς,καθώς αφορούν μια σειρά δυσκολιών που παρατηρείται στην προσπάθεια των μαθητών να ανταπεξέλθουν στις σχολικές απαιτήσεις. Η χαμηλή επίδοση αυτών των μαθητών στο σχολείο μπορεί εύκολα να μετατραπεί σε σχολική αποτυχία. Συνεπώς, είναι πολύ σημαντικό να γίνεται παραπομπή αυτών των παιδιών για την
αξιολόγηση και την διάγνωσή των δυσκολιών μάθησης ώστε να αντιμετωπιστούν έγκαιρα με το κατάλληλο πρόγραμμα παρέμβασης και κατά συνέπεια να προληφθεί η σχολική τους αποτυχία.
Τι είναι οι Μαθησιακές Δυσκολίες;
Οι Μαθησιακές Δυσκολίες αποτελούν μια μεγάλη κατηγορία δυσκολιών και παρουσιάζουν ανομοιογένεια καθώς εκδηλώνονται με διαφορετικό τρόπο και σε διαφορετικούς γνωστικούς τομείς. Σύμφωνα με το Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο των Ψυχικών Διαταραχών (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, DSM-V), της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Εταιρείας, η «Ειδική Μαθησιακή Διαταραχή» αποτελεί μια ευρεία κατηγορία όπου η διάγνωση της προϋποθέτει συστηματικές δυσκολίες στην ανάγνωση, τη γραφή, την αριθμητική ή τα μαθηματικά κατά τη διάρκεια της τυπικής εκπαίδευσης.
Χαρακτηριστικά των Μαθησιακών Δυσκολιών
Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες αφορούν την ανάγνωση, το γραπτό και τον προφορικό λόγο, την αριθμητική, τις μαθηματικές δεξιότητες, αλλά και το γνωστικό και συναισθηματικό- κοινωνικό τομέα. Επίσης, οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζουν δυσκολίες στην αξιοποίηση γνωστικών στρατηγικών και στην ανάπτυξη στρατηγικών μελέτης με αποτέλεσμα να
παρουσιάζουν ιδιαίτερα αυξημένο άγχος για τη μαθησιακή διαδικασία και τις εξετάσεις, άρνηση για μελέτη και συμμετοχή στην τάξη και κάποιες φορές δυσκολία στις κοινωνικές σχέσεις. Οι Μαθησιακές Δυσκολίες δεν αφορούν αποκλειστικά την παιδική ηλικία αλλά συνεχίζονται στην εφηβεία ή στην ενήλικη ζωή.
Αίτια εμφάνισης Μαθησιακών Δυσκολιών
Οι αιτιολογικοί παράγοντες εμφάνισης των μαθησιακών δυσκολιών χωρίζονται σε τρεις μεγάλες κατηγορίες: τους γενετικούς, τους βιολογικούς και τους περιβαλλοντικούς παράγοντες. Τα αίτια των μαθησιακών δυσκολιών αφορούν περιβαλλοντικούς παράγοντες, όπως εκπαιδευτικούς και ψυχολογικούς, αλλά πολλές φορές σχετίζονται και με εγγενείς δυσκολίες του παιδιού. Ενδέχεται να
προέρχονται από προβλήματα υγείας ή ψυχοκοινωνικά προβλήματα, από ειδικές αναπτυξιακές καθυστερήσεις και από ψυχολογικά ή βιολογικά αίτια.
Αντιμετώπιση Μαθησιακών δυσκολιών
Οι Μαθησιακές Δυσκολίες ακολουθούν το άτομο σε όλη τη πορεία της ζωής του. Συνεπώς στόχος είναι η παροχή διαφοροποιημένης μάθησης και η ανάπτυξη στρατηγικών μελέτης και μάθησης που θα βελτιώσουν την απόδοση των μαθητών, μειώνοντας την εμφάνιση και τη συχνότητα των διαταραχών, ενισχύοντας την αυτοπεποίθηση και κατ’ επέκταση το κίνητρο για εμπλοκή στη μαθησιακή διαδικασία.
Λαμβάνοντας υπόψη τα αίτια και την πολυμορφία των μαθησιακών δυσκολιών,χρειάζεται για την αντιμετώπιση τους ένα ευέλικτο σχήμα διδασκαλίας και ένα εξατομικευμένο θεραπευτικό-παιδαγωγικό πρόγραμμα παρέμβασης με την συντονισμένη και ομαλή συνεργασία του ειδικού παιδαγωγού ή ακόμα και ψυχολόγου, των εκπαιδευτικών και των γονέων.
Για δευτερογενή προβλήματα που είναι πιθανόν να εμφανιστούν μαζί με τις Μαθησιακές Δυσκολίες, όπως για παράδειγμα χαμηλή αυτοεκτίμηση, απογοήτευση, ενοχές, θλίψη και αίσθημα θυμού, είναι αναγκαία η ψυχολογική υποστήριξη τόσο από τον δάσκαλο όσο και από κάποιο επαγγελματία ψυχολόγο σε ορισμένες περιπτώσεις.