Η Δυσπραξία και η Αναπτυξιακή Διαταραχή Κινητικού Συντονισμού (ΑΔΚΣ) είναι νευρολογικές διαταραχές, οι οποίες επηρεάζουν έως και το 10% του πληθυσμού. Ένα παιδί με Δυσπραξία ή ΑΔΚΣ αντιμετωπίζει δυσκολία στο σχεδιασμό και στην ποιοτική εκτέλεση συντονισμένων κινήσεων αδρής και λεπτής κινητικότητας.
Οι παραπάνω διαταραχές, αποτελούν δυσκολίες κινητικής μάθησης, οι οποίες όμως δεν επηρεάζουν την νοημοσύνη. Παρόλα αυτά, μπορούν να επηρεάσουν τη συνολική μάθηση του παιδιού, την εμπλοκή του σε σημαντικές δραστηριότητες, τη γλωσσική του ανάπτυξη, την ακαδημαϊκή του πορεία και την εικόνα του εαυτού του. Για να βοηθήσουμε τα παιδιά με Δυσπραξία ή ΑΔΚΣ η πρώιμη διάγνωση είναι καθοριστικός
παράγοντας.
Κάποια σημάδια που μπορεί να υποδεικνύουν διαταραχή:
- Καθυστέρηση στην κατάκτηση σημαντικών κινητικών οροσήμων όπως της καθιστής θέσης, του μπουσουλήματος, της βάδισης, της ομιλίας, της στάσης ή της εκπαίδευσης τουαλέτας.
- Δυσκολία εκτέλεσης κινητικών δραστηριοτήτων όπως κουτσό, τρέξιμο, πηδηματάκια, σχοινάκι, ποδήλατο, εξαιτίας φτωχής ισορροπίας και συντονισμού.
- Άρνηση συμμετοχής σε δραστηριότητες παιδικής χαράς, σε παιχνίδια εξωτερικών χώρων, σε αθλητικές δραστηριότητες ή σε παιχνίδια με μπάλες.
- Δυσκολίες στη γραφή, στη λαβή μολυβιού, στη χρήση κουμπιών, φερμουάρ και κορδονιών.
- Φτωχές δεξιότητες οργάνωσης αντικειμένων και χρόνου. Καθυστέρηση στην οργάνωση και ολοκλήρωση σχολικών υποχρεώσεων.
- Χαμηλή αυτοπεποίθηση και εύκολη δυσφορία.
- Δυσκολία να μείνει ακίνητο, ή να αντιγράψει από τον πίνακα του σχολείου
- Καθυστέρηση στην κατάκτηση κινητικών δεξιοτήτων.
- Δυσκολία εκτέλεσης δραστηριοτήτων αυτοφροντίδας όπως ένδυση, προσωπική υγιεινή
Ο ρόλος της Εργοθεραπείας, και δραστηριότητες που μπορούν να βοηθήσουν
παιδιά με Δυσπραξία και ΑΔΚΣ.
- Αξιολόγηση μέσω της παρατήρησης ελεύθερου παιχνιδιού αλλά και τη χορήγηση σταθμισμένων δοκιμασιών και ερωτηματολογίων με στόχο τον εντοπισμό δυσκολιών και προτερημάτων, ώστε να χρησιμοποιηθούν στο σχεδιασμό του θεραπευτικού πλάνου.
- Θέσπιση λειτουργικών στόχων σε συνεργασία με το παιδί, τους γονείς και εκπαιδευτικούς.
- Ενημέρωση γονέων και εκπαιδευτικών σχετικά με τη διαταραχή αλλά και τις δεξιότητες που αναμένονται να περιμένουμε με βάση τη χρονολογική ηλικία ή το αναπτυξιακό επίπεδο του παιδιού. Προτάσεις και καθοδήγηση για την υποστήριξη του παιδιού στο σπίτι και στο σχολείο με στόχο τη γενίκευση και μεταφορά της μάθησης.
- Προώθηση κινητικών δραστηριοτήτων και συμβουλές σχετικά με τρόπους και ιδέες για την προώθηση της συμμετοχής σε κινητικές δραστηριότητες όπως αθλήματα και χόμπι.
- Χρήση του παιχνιδιού ως θεραπευτικό μέσο με στόχο την ενίσχυση λειτουργιών απαραίτητων για την επίτευξη στόχων όπως ισορροπία και συντονισμό, δύναμη και αντοχή, κινητικό σχεδιασμό, προσοχή και
σωματογνωσία. - Ενίσχυση αυτοπεποίθησης με στόχο τη συμμετοχή σε δραστηριότητες κίνησης, απλοποιώντας τα βήματα παρέχοντας τις κατάλληλες προκλήσεις και βρίσκοντας τρόπους να χρησιμοποιήσουν τα δυνατά τους χαρακτηριστικά.
- Χρήση ευρείας γκάμας προσεγγίσεων όπως πολυαισθητηριακών ή γνωσιακών προσεγγίσεων, ανάλογα με το προφίλ του παιδιού.
Παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας εάν σας ανησυχεί κάτι σχετικά με την ανάπτυξη του παιδιού σας ή χρειάζεστε υποστήριξη και συμβουλές για τη Δυσπραξία και την Αναπτυξιακή Διαταραχή Κινητικού Συντονισμού.